Температура моторної оливи - один із найважливіших параметрів, який безпосередньо впливає на її захисні функції та ефективність роботи двигуна. Перевищення оптимальних температур може призводити до серйозних наслідків для силового агрегату автомобіля, а в особливо критичних випадках - до займання двигуна.
Оптимальний температурний режим моторної оливи
За даними довідників, температура моторної оливи в справному двигуні має підтримуватися в межах 90-105 °С. При цьому навіть невеликі відхилення від цього діапазону можуть негативно позначитися на двигуні, оскільки мастило втрачає свої змащувальні властивості при зміні температури.
Температура вище 105 °С призводить до зниження в'язкості оливи, внаслідок чого захисна плівка, що покриває деталі, стає менш міцною, що може спричинити сухе тертя і перегрів. При досягненні 125 °С починається випаровування, а коли досягається температура кипіння оливи, вона може закипіти і спалахнути, що стає вкрай небезпечним для мотора.
Температура спалаху і горіння оливи: у чому різниця?
Для визначення термічних характеристик оливи на її етикетці вказується так звана температура спалаху. Це значення відображає температуру, за якої пари оливи можуть спалахнути в разі короткочасного контакту з відкритим полум'ям, але водночас полум'я не підтримуватиметься тривало. У середньому, виробники вказують діапазон температури спалаху моторних олив 230-240 °С, проте реальні показники часто виявляються нижчими. Зокрема, утворення парів оливи в системі двигуна може призводити до раннього займання на рівні 150-190 °С.
Температура горіння - це інший показник, який відображає здатність оливи до самостійного підтримання горіння. Після температури спалаху, за подальшого нагрівання, пари оливи можуть продовжувати горіти, якщо досягли температури горіння, що в середньому спостерігається на 10-20 °С вище за температуру спалаху. У реальних умовах температури горіння досягаються рідко, проте при збоях у системі охолодження та інших екстремальних умовах це цілком можливо.
Симптоми закипання оливи в двигуні
Раннє виявлення ознак перегріву і закипання оливи дає змогу запобігти великим поломкам. Основні симптоми включають:
- Різке підвищення температури двигуна - його показники виходять за нормальні межі.
- Характерні звуки кипіння - вони можуть проявлятися як слабкі булькаючі звуки, особливо якщо масло закипає в локальних зонах.
- Поява диму з-під капота - ознака можливого загоряння оливи.
- Незвичайний вихлоп - чорний або синій дим вказує на спалювання масла в циліндрах.
- Запах горілого масла - сильний запах нафтопродуктів під капотом.
- Збільшена витрата масла - йде на чад.
- Утворення шламу і відкладень - під клапанною кришкою і в піддоні може скупчуватися залишки масла у вигляді твердих відкладень.
Наслідки закипання масла
Ігнорування вищеописаних симптомів може призвести до тяжких пошкоджень двигуна. Перш за все, нагрівання оливи до температури спалаху і кипіння запускає процес руйнування її молекулярної структури. Олива втрачає легкі фракції та присадочні компоненти, через що знижується її в'язкість і захисні властивості. Крім того, відбуваються такі процеси:
- Прискорення окислення оливи - вона перетворюється на в'язку і смолисту субстанцію.
- Утворення осаду і накипу - залишки скупчуються в масляних каналах, що ускладнює циркуляцію.
- Поява лакових плівок - вони утворюються на деталях двигуна, блокуючи їхню рухливість.
Коли температура масла перевищує 125 °С, воно втрачає свою в'язкість і починає витікати, що може призвести до відмови двигуна. При критичному підвищенні температури, двигун слід негайно зупинити і доставити автомобіль на СТО, уникаючи різких гальмувань, оскільки це може спричинити додаткові пошкодження.
Критичні зони двигуна і місцеве кипіння оливи
Деякі ділянки двигуна особливо схильні до локального перегріву. Найбільший ризик виникає в таких зонах:
- Картера двигуна (понад 150 °С) - через нагрівання вихлопної труби або додаткових факторів.
- Поршневих кілець (понад 230 °С) - у разі порушень у системі охолодження і газорозподільного механізму.
- Головки блока циліндрів (понад 310 °С) - поблизу випускних клапанів.
У картері двигуна олива зазвичай не досягає критичних температур, оскільки це призведе до відмови силового агрегату ще до кипіння оливи. Однак у разі порушень роботи системи охолодження або інших збоїв локальне закипання можливе в порожнинах головки блока циліндрів і на ділянках, близьких до випускних клапанів. Таке кипіння особливо небезпечне для двигунів із системою наддуву, де вихлопна труба розташована поблизу картера. У таких умовах олива може перегрітися навіть за помірних навантажень.
Як уникнути проблем, пов'язаних із перегрівом моторної оливи
Щоб уникнути перегріву оливи, рекомендується дотримуватися таких правил:
- Використовувати якісні оливи та присадки - вони стійкіші до високих температур.
- Регулярно перевіряти стан системи охолодження - її збої можуть призвести до перегріву двигуна і масла.
- Промивати двигун під час заміни оливи - так видаляються відкладення, які можуть посилювати нагрівання.
- Не економити на охолоджувальній рідині та гальмівній рідині - їхній стан критично важливий для підтримання оптимальних температур в автомобілі.
Таким чином, температура кипіння моторної оливи - це складний параметр, що залежить від її складу, стану двигуна та умов експлуатації. Дотримання температурного режиму і використання якісних матеріалів допоможуть продовжити термін служби двигуна і уникнути дорогого ремонту.
Інші рідини, схильні до кипіння в автомобілі
Цікаво, що моторне мастило - не єдина рідина в автомобілі, схильна до перегріву. Автомобіль містить безліч рідин, які можуть закипіти за певних умов:
- Трансмісійна олива - під час перегріву може досягати температури кипіння близько 150 °С.
- Гальмівна рідина - через підвищену гігроскопічність (здатність поглинати вологу) з віком її температура кипіння може знижуватися, що призводить до ризиків в умовах інтенсивного гальмування.
- Антифриз - початкова температура кипіння 105-115 °С, але в разі підробок або порушень складу цей поріг може значно знизитися.
- ATF (рідина для автоматичних коробок передач) - за нормальних умов працює до 100 °С, але старіння знижує її температуру кипіння, що також загрожує поломками коробки.