Сучасні шини розрізняються не тільки за розміром і сезонністю, а й за дизайном протектора, який безпосередньо впливає на зчеплення з дорогою і поведінку автомобіля в різних умовах. Важливим параметром під час встановлення є спрямованість малюнка протектора, особливо у спрямованих шин, призначених для відводу води, бруду або снігу із зони контакту. Протекторні канавки мають бути орієнтовані таким чином, щоб максимально ефективно виконувати свою роботу, забезпечуючи водієві впевнене керування. Однак іноді на шині відсутня стрілка з маркуванням «Rotation», що вказує правильний напрямок обертання. У цьому випадку важливо розуміти основні способи, як визначити напрямок шини, якщо немає стрілки.
Як визначити напрямок обертання шини?
Перший спосіб визначити напрямок шини - уважно вивчити її протектор. Спрямований малюнок, як правило, візуально відрізняється від ненаправленого. Основні елементи, які допоможуть зорієнтувати шину правильно, такі:
- Канавки для відведення води: У спрямованих шин канавки часто сходяться у формі літери «V» або «Y», що дає змогу воді або снігу ефективніше відводитися до країв шини. Така форма канавок допомагає «виштовхувати» вологу з центру шини до боків, запобігаючи акваплануванню і покращуючи зчеплення на мокрій дорозі. Візуально такі канавки мають розходитися від центру шини до її країв у напрямку до задньої частини автомобіля.
- Центральна лінія: Деякі шини мають виражену центральну поздовжню лінію, яка має більш масивний вигляд і розташовується строго по центру. Зазвичай ця лінія або центральні блоки протектора також допомагають визначити напрямок. При правильному встановленні шини така лінія повинна першою вступати в контакт з дорогою, дозволяючи шині набирати зчеплення з дорожнім покриттям.
Якщо протектор симетричний, визначити його напрямок часто не потрібно - такі шини можна встановлювати будь-яким боком. Симетричний ненаправлений малюнок характерний для більшості стандартних моделей, які використовуються для спокійного і комфортного водіння. Щоб перевірити симетричність, встановіть шину вертикально і подивіться на неї з обох боків. Якщо візуально малюнок протектора не відрізняється, найімовірніше, шина неспрямована і не вимагає суворого дотримання напрямку обертання. Це підтверджує, що така шина може вільно встановлюватися на будь-яку вісь і не потребує додаткового маркування «Rotation» на боковині.
Способи для асиметричних ненаправлених шин
Асиметричні ненаправлені шини, навпаки, мають дві робочі зони: зовнішню і внутрішню. Зовнішня сторона частіше оснащена більш жорсткими і масивними блоками для надійного зчеплення і проходження поворотів на сухому покритті, а внутрішня - блоками, що ефективно відводять воду з плями контакту. Хоча такі шини встановлюються без урахування напрямку обертання, під час їхнього монтажу необхідно звертати увагу на написи на боковині: «Inside» і «Outside», що позначають внутрішній і зовнішній бік відповідно. Якщо на шині зазначено «Outside», значить, цей бік має бути звернений назовні, а «Inside» - всередину. Маркування «Outside» може бути також представлено під іншими позначеннями, наприклад, «Side Facing Outwards» або «Cote Extérieur», а «Inside» - як «Side Facing Inwards» або «Cote Intérieur».
Як бути, якщо у асиметричних шин немає маркування?
Якщо маркування «Inside» і «Outside» відсутнє, слід звернути увагу на сам малюнок протектора. Зовнішній бік, як правило, має більші та масивніші блоки, часто орієнтовані таким чином, щоб забезпечувати краще зчеплення на поворотах, тоді як внутрішній бік оснащений вужчими та частішими канавками для відведення води. Зазвичай зовнішня частина також ребристіша і має міцніший вигляд, адже саме вона відповідає за стабільність на сухому покритті та зазнає основних динамічних навантажень під час поворотів і маневрування.
Для спрямованих шин існує простий візуальний тест. Поставте шину вертикально і огляньте її з обох боків. У шин зі спрямованим малюнком канавки зазвичай розходяться в одному напрямку: від центру шини до країв. Якщо канавки симетрично розходяться тільки в одному напрямку, значить, перед вами спрямована шина. Наприклад, під час встановлення на передню вісь канавки мають бути спрямовані вгору, при цьому з обох боків візерунок буде симетрично спрямований в один бік. Для задньої осі вони, відповідно, повинні «виштовхувати» воду назад, за аналогічним принципом.
Наслідки неправильного встановлення спрямованої шини
Якщо спрямовану шину встановити неправильно, наслідки можуть бути помітні під час руху на вологій або засніженій дорозі. Основні проблеми включають таке:
- Ризик аквапланування: Неправильний напрямок зменшує здатність шини ефективно відводити воду, і вода замість того, щоб відводитися, може затримуватися в плямі контакту, збільшуючи ймовірність аквапланування.
- Погіршення зчеплення та керованості: Спрямований рисунок протектора забезпечує оптимальне зчеплення за умови правильного встановлення. Якщо шина встановлена неправильно, це може призвести до погіршення керованості та збільшення гальмівного шляху.
- Підвищений шум і вібрація: Шина, встановлена в неправильному напрямку, може створювати підвищений рівень шуму та вібрації, оскільки блоки протектора працюють у неправильному режимі.
Визначити напрямок шини без маркувань можливо, але вимагає уваги до деталей. Протекторний малюнок - головний орієнтир, особливо у спрямованих і асиметричних шин. Симетричні шини можна встановлювати будь-яким боком, тоді як для асиметричних важливо враховувати правильне розміщення внутрішньої і зовнішньої сторін. Спрямовані шини мають встановлюватися за напрямком відведення води та бруду, щоб забезпечити безпечне керування та запобігти акваплануванню.