При покупці автомобільних шин для позашляховиків нерідко єдиними критеріями вибору є їх розмір і улюблена компанія-виробник. Але найчастіше це є помилкою. Справа в тому, що створити шину, яка ідеально підійде для експлуатації в будь-яких умовах неможливо. Тому, вибираючи автогуму, потрібно чітко уявляти, для яких цілей вона використовуватиметься, а також виходити з цього при виборі.
Кліматичні умови
В першу чергу потрібно розуміти, що при зміні температури властивості гуми істотно змінюються, тому для різних умов використовують різні види матеріалу. В даний час виділяють три класи шин:
- літні;
- зимові;
- всесезонні.
Літня гума чудово працює в спекотний період, при охолодженні вона починає тверднути, а при температурі близько +5-7 градусів стає абсолютно дубовою. Зчеплення з дорогою різко падає, тому їздити в цих умовах стає смертельно небезпечно.
Зимова автогума залишається м'якою навіть при сильних морозах, але при підвищенні температури вона стає м'якою, а при +7 градусах швидкість її зносу стає неприйнятно високою.
Всесезонні шини оптимально використовувати при температурі від −5 до +10 градусів. При виході з цього діапазону вони показують характеристики, що поступаються навіть найдешевшим зимовим і літнім шинам.
Класифікація позашляхових шин за умовами використання
При виборі покришок одним з основних критеріїв є дорожні умови, в яких переважно використовуватиметься позашляховик. Виділяють чотири основні класи шин— HP, HT, AT і MT. Також іноді виділяють додатковий клас Off-Road, але такі шини більшість автовласників практично не використовують. Для зручності найкраще розглядати характеристики цих класів у вигляді таблиці:
Назва | Позначення | Опис | Приклади |
Високошвидкісні | HP (High Performance) | Експлуатуються на якісних дорогах на швидкостях до 210 км/год | |
Шосейні | HT, HT+, H/T (Half Terrain) | Призначені як для асфальтованих, так і для ґрунтових доріг. Для бездоріжжя не підходять | |
Універсальні | AT, AT+, A/T (All Terrain) | Можуть експлуатуватися на шосе, на грунтовках і на легкому бездоріжжі. Вирізняються наявністю широких дренажних канавок | |
Гразеві | MT, MT+, MT (Mud Terrain) | Рекомендуються для бездоріжжя. Оснащені додатковим захистом бічних поверхонь від порізів. |
Шини класу «Позашляхові» (Off-Road) призначені для екстремального (позашляхового) туризму та змагань, тому для звичайного пересування по дорозі скоєно не підходять.
Профіль покришок
У розрізі профіль шини представлений у вигляді прямокутника. Визначити її розмірність легко за назвою автопокришки. Наприклад, можна розглянути розшифровку позначення 205/55R16. Перша цифра (205) відповідає ширині профілю в міліметрах, а друга (55) — співвідношенню висоти профілю до ширини в процентах.
Чим ширший профіль, тим краще гальмівні характеристики, а отже — машина веде себе на трасі більш стійко. Чим вже профіль, тим покришка легша і дешевша. Додатково це помітно знижує витрати палива.
По висоті розрізняють такі різновиди автопокришок:
- повнопрофільні (від 82% до 70%);
- низкопрофільні (від 60% до 70%);
- наднизкопрофільні (менше 60%).
Для низького профілю характерні покращені швидкісні характеристики, а також хороший опір занесення. Але в той же час низькопрофільна гума швидше зношується, а її використання на поганих дорогах загрожує високим рівнем шуму, тряскою і ризиком пошкодження підвіски.
Індекси навантаження та швидкості
Цей параметр показує, яке максимальне навантаження може витримати покришка при вказаному індексі швидкості. Вибираючи автошини, потрібно орієнтуватися на рекомендації виробника авто, зазначені в його специфікації. При цьому монтаж на колеса покришок з меншим індексом навантаження, ніж зазначений для базової комплектації, заборонений, а ось з великим - допускається.
Індекс показує швидкість, на якій покришка може виконувати навантаження, зазначене в індексі навантаження. Як правило, мається на увазі, що машина зможе проїхати на максимальній зазначеній швидкості кілька годин. Обидва параметри розміщуються на бічній поверхні покришки.
Додаткове маркування
Крім того, на покришках можуть бути й інші позначення. Найчастіше можна побачити такі:
- Extra Load або XL — посилена шина, яка може витримати навантаження трохи вище, ніж зазначено в індексі навантаження;
- Outside та Inside — на несиметричних шинах показують, яка сторона внутрішня, а яка — зовнішня;
- Rotation — на покришках з спрямованим малюнком маркують напрямок обертання.
На спеціальних дощових покришках наноситься піктограма (парасолька) або ж такі слова — Aqua, Water, Aquatred, Aquacontact або Rain.