Практично кожен автовласник встановлює колісні диски. Вони не тільки покращують зовнішній вигляд автомобіля, але й захищають колеса від бруду та дрібного каміння. Але при цьому є один нюанс: ідеально на штатні місця встановлюються ті диски, які розроблялися під конкретну модель автомобіля, а часто такі вироби підходять не всім.
У цьому випадку монтують диски від сторонніх виробників, які мають посадковий діаметр (позначається DIA, на маркуванні пишеться в міліметрах), відмінний від діаметра ступичного виступу.
Після встановлення диска можна використовувати болти, що центрують, щоб виставити внутрішній отвір диска на однаковій відстані від маточини. У цьому випадку буде витримано симетрію, тому не виникатиме биття коліс. Але на практиці таку операцію здійснити дуже складно, оскільки найменше усунення через неправильну затяжку одного з болтів виправити іншими вже не вийде.
Встановлення довільних литих дисків на колеса
Існує простіший метод монтажу — використовувати проставні кільця (їх ще називають центруючими). Це своєрідні шайби, в точності заповнюють простір між диском і ступичним виступом. Їх розмір якраз і визначається такими параметрами, а також вказується в описі деталі через дріб. Наприклад, «72,6/67,1» позначає, що розмір диска дорівнює 72,6 міліметрів, а діаметр маточини - 67,1 міліметра.
При правильному підборі проставочних кілець диски сідають дуже точно, а також центруються автоматично.
Пластмасові та металічні проставні кільця
Матеріал, з якого виготовляють кільця проставки, повинен бути набагато м'якшим, ніж основний матеріал маточини і диска. В іншому випадку при надіванні та знятті автодисків буде ризик пошкодження дорожчих деталей, тому сталь у цьому випадку відпадає автоматично.
Для виготовлення цих виробів застосовують два види матеріалу:
- пластмасу;
- алюміній.
Пластмаса для цих цілей береться дуже тверда, щоб уникнути її деформації. Алюмінієвий сплав підбирається м'який, щоб не пошкодити диск. Варто пам'ятати, що навіть найменше пошкодження може порушити центрування, що спричинить биття і інші неприємності. І справа не тільки в тому, що вібрація неприємна для тих, хто знаходиться в салоні, а також призводить до прискореного зносу деталей підвіски. За певних умов вона може призвести до самовільного відкручування колеса, що може спровокувати аварію.
При виборі матеріалу варто враховувати, що алюміній прослужить довше. Якщо ви зробите вибір на його користь, то не забудьте придбати і графітову мастило, яка дозволить уникнути проблеми прикипання кільця. Але алюміній не вічний, тому все одно доведеться возити з запасний комплект.
Найоптимальніший вибір — пластикові кільця. Вони коштують у рази дешевше за алюмінієві, тому можна їх придбати з великим запасом, що дозволить більше не турбуватися з цього приводу.
Враховуючи, що в процесі експлуатації за умови точного центрування на проставні кільця навантаження невелике, при правильному монтажі матеріал виробів не має особливого значення. Можливо їх пошкодження в ході монтажу, але якщо виконати його акуратно, то ймовірність цього невелика. Якщо ви продовжуватимете знімати і надягати диски, то потрібно буде щоразу робити перевірку на відсутність люфту. Цю операцію потрібно робити і при використанні алюмінієвих деталей.
Самостійне виготовлення проставочних шайб
При бажанні дані деталі можна не купувати, а виготовити самостійно. З цим завданням впорається будь-який кваліфікований слюсар, у якого є доступ до достатньо точного обладнання. Вихідним матеріалом може служити алюмінієвий сплав, але його твердість повинна бути менше твердості диска. Але такий варіант не гарантує якісної роботи. Найкраще придбати заводську деталь, яка гарантовано має потрібні розміри, оскільки помилка при виготовленні може спричинити поломку автомобіля або навіть призвести до аварії.