Лямбда-зонд - це маленька, зовсім непомітна деталь, про існування якої багато водіїв може просто не знати, поки вона не вийде з ладу. Зазвичай вони дізнаються про його несправність не приємним для свого гаманця чином: значним збільшенням витрати палива. На вигляд лямбда-зонд чимось нагадує свічку запалювання, за винятком того, що до нього ще прикріплений кабель.
Що таке лямбда-зонд
Лямбда-зонд використовується для того, щоб максимально ефективно використовувати каталітичний нейтралізатор у вихлопній системі та тим самим максимально нейтралізувати шкідливі сполуки, що містяться у вихлопних газах. Тому можна сказати, що лямбда-зонд стоїть на сторожі чистоти вихлопних газів, і без нього дим, що виходить із вихлопної труби, був би набагато шкідливішим для навколишнього середовища, водіїв та перехожих.
Щоб зрозуміти, як працює лямбда-зонд, необхідно спочатку зрозуміти, в яких умовах він працює і в чому полягає його конкретне завдання. У каталітичному нейтралізаторі, як випливає з назви, відбуваються каталітичні реакції. Вони включають відновлення вуглеводнів, оксидів азоту і чадного газу. Залежно та умовами каталітичні реакції можуть протікати більш-менш ефективно. Ефективність роботи каталітичного нейтралізатора визначається ступенем конверсії каталізатора. Саме тут найяскравіше проявляється робота лямбда-зонда. У старих автомобілях, де він взагалі не використовувався, коефіцієнт перетворення каталітичного нейтралізатора на 60% був відмінним результатом. У автомобілях із справним лямбда-датчиком цей показник досягає 95%! Тому різниця має важливе значення.
Як працює лямбда-зонд
Електронний блок керування (ЕБУ) двигуна точно регулює склад паливно-повітряної суміші, забезпечуючи оптимальне згоряння. Для цього він аналізує дані, що надходять від безлічі датчиків: температури охолоджуючої рідини, швидкості автомобіля, обертів двигуна, витрати повітря і, звичайно, лямбда-зонда.
Лямбда-зонд, розташований у вихлопній системі між випускним колектором та каталітичним нейтралізатором, відіграє найважливішу роль у цьому процесі. Він вимірює залишковий кисень у вихлопних газах і перетворює цю інформацію на електричний сигнал, який надходить до ЕБУ. Аналізуючи цей сигнал, ЕБУ коригує склад суміші, забезпечуючи максимальну ефективність роботи двигуна та мінімальний рівень шкідливих викидів.
Несправний лямбда-зонд: симптоми
Теоретично термін служби лямбда-датчиків повинен перевищувати 150 000 км, але це залежить від умов експлуатації автомобіля, стилю водіння та ефективності роботи двигуна і цілого ряду систем. Як визначити, що потрібно замінити лямбда-зонд? Симптомів може бути кілька. Лямбда-зонд, ознаки несправності:
- різкий стрибок рівня згоряння - автомобіль може "випити" вдвічі менше палива,
- мимовільна зміна оборотів двигуна,
- чорний, густий дим із вихлопної труби,
- значне збільшення вмісту чадного газу та вуглеводнів у вихлопних газах,
- помітне зниження потужності двигуна,
- спалахує лампочка "check engine" - попередження: тільки у випадку титанових та широкосмугових зондів, підключених до системи EOBD.
Для оцінки працездатності лямбда-зонда фахівці вдаються до комплексної діагностики. Початковий етап включає зовнішній огляд датчика на предмет дефектів корпусу та перевірку цілісності роз'єму та контактів. За відсутності видимих ушкоджень, наступним кроком стає аналіз стану проведення, що зв'язує зонд з блоком керування двигуном. Однак цей етап може вимагати часткового демонтажу елементів салону автомобіля. Найбільш точну інформацію про функціональність лямбда-зонда надає діагностика із застосуванням спеціалізованого обладнання. Цей метод дозволяє оцінити роботу нагрівального елемента датчика та проаналізувати параметри вихідного сигналу.
Щоб гарантувати добрий стан лямбда-датчика, його необхідно регулярно перевіряти. Рекомендується проводити перевірку кожні 30 000 км. Це стосується не тільки самого зонда, але й інших компонентів вихлопної системи. Огляд зонда не тільки дозволяє швидко виявити несправність, але може повідомити про інші несправності двигуна, про які ми могли не знати.