Протектор автомобільної шини - робоча доріжка колеса, що торкається проїжджої частини. Багато хто вкладає в це поняття сукупність канавок та каналів на поверхні, але це неправильно. Це цілий зовнішній гумовий шар кожного колеса. У ньому можуть бути відсутні канали, канавки та шипи (як, наприклад, на гоночних сликових шинах).
Класифікація протекторів
Перед тим, як вибрати гуму для свого авто, слід дізнатися про класифікацію. Вироби можуть відрізнятися за умовами експлуатації (сезонності) та за геометрією малюнка.
Літня, зимова та всесезонна гума
Для пересування взимку шини повинні забезпечувати хороше зчеплення з засніженою і замерзлою поверхнею. Зовнішній шар відрізняється значною висотою і глибиною малюнка. Така конструкція дозволяє збільшити пляму контакту, а також відвести зайві воду і сніг. Пляма контакту — ділянка колеса, яка стикається з поверхнею.
Малюнок протектора зимової гуми зигзагоподібний. Це потрібно для кращого зчеплення. По двом сторонам колеса встановлюються більші сегменти і шипи - вставки з металу, що утримують автомобіль на льоду.
Колеса для літньої експлуатації відрізняються глибокими поздовжніми канавками та неглибокими поперечними. Під час руху практично не чути шуму, а автомобіль залишається стійким як на сухій, так і мокрій дорозі.
Всесезонна гума підходить для експлуатації в таких кліматичних умовах, де зими не бувають занадто холодними. Малюнок на поверхні колеса поєднує основні особливості виробів, призначених для експлуатації взимку і влітку. Даний вид гуми погано справляється зі снігом і льодом, а в літній час занадто шумить при русі.
Геометрія малюнка протектора
Навіть недосвідчені водії помічали, що малюнки протекторів на різних транспортних засобах відрізняються. Всього існує 4 типи малюнка:
- симетричний;
- симетричний спрямований;
- симетричний ненаправлений;
- асиметричний.
Перший тип передбачає однакове розміщення каналів і канавок вздовж умовно проведеної по центру колеса лінії. Направлений малюнок забезпечує ідеальну стійкість авто, але вимагає установки коліс у відповідності з напрямком руху.
Якщо малюнок ненаправлений, то колесо можна встановлювати як завгодно. Така гума забезпечує стійкість і керованість тільки на сухому покритті, оскільки гірше відводить воду в сторону.
Асиметричний малюнок відрізняється з кожної сторони від центральної лінії. Такий тип виділяється і щільністю гуми: зовні вона жорсткіша, а зсередини м'якша, що забезпечує гарний вхід у повороти.
Відмінності зимових та літніх шин
Перша відмінність — склад матеріалу. Для літа він більш твердий і простий. Взимку умови можуть змінюватися від 5-7 до 15-25 градусів, тому склад гуми для зими складніший, оскільки важливо зберегти еластичність і гарне зчеплення. Використовуються каучук, кремнієві з'єднання та інші пом'якшувачі. Це безпосередньо впливає і на вартість виробів. Не варто чекати, поки протектор зимової шини зноситься до 1,6 мм, а краще змінити гуму при досягненні цього показника в 3-4 мм.
Як правильно вибрати шини?
У даному питанні немає нічого складного. Просто потрібно знати, на які особливості звернути увагу:
- сезонність;
- тирозмір;
- маркування (літерно-цифровий код, що визначає тип автомобіля та інші особливості);
- індекс навантаження (є спеціальні таблиці індексів навантаження);
- індекс швидкості (літери від A до Z, де A — мінімум, а Z — максимум);
- виробник.
Бережна експлуатація, своєчасна зміна, ротація разів на 10-15 тисяч кілометрів і правильне зберігання шин дозволяють зберігати їх набагато довше.