Двигун внутрішнього згоряння розрахований на роботу всіх циліндрів у злагодженому тандемі. Кожен циліндр відповідає за такти впуску, стиснення, запалювання і випуску. Якщо один або кілька циліндрів не працюють належним чином, порушується цей делікатний баланс, що призводить до нерівномірної роботи двигуна. Це проявляється у вигляді:
Вібрації і тряски на холостих обертах
Втрати потужності та прискорення
Підвищеної витрати палива
Запалювання лампи "Check Engine" на панелі приладів
У деяких випадках - гучних і нехарактерних звуків роботи двигуна
7 причин, чому троїть двигун
Несправності системи запалювання
Однією з головних причин троїння двигуна є несправності системи запалювання. Якщо свічки запалювання, високовольтні дроти або котушки виходять з ладу, паливоповітряна суміш в одному або декількох циліндрах не запалюється належним чином. Це може відбуватися через зношування або забруднення свічок, пошкодження високовольтних проводів, несправність котушок запалювання або поломку модуля запалювання та електронного блока керування. Для усунення проблеми необхідно перевірити і замінити свічки, а якщо це не допомогло, провести діагностику котушок і проводів. Досвідчені майстри можуть виявити несправну котушку, міняючи її місцями зі справною і перевіряючи зміни в роботі двигуна.
Проблеми з паливними форсунками
Іншою поширеною причиною є проблеми з паливними форсунками. З часом вони можуть засмічуватися, що призводить до порушення пропорцій паливної суміші. Це виражається в троїнні двигуна на гарячу, втраті потужності, збільшеній витраті палива і підвищеному вмісті чадного газу у вихлопі. Рішення - очищення форсунок за допомогою ультразвукового стенду або хімічних присадок. Якщо форсунка пошкоджена, її необхідно замінити.
Несправності датчиків (ДМРВ, ДПКВ, ДК)
Також на роботу двигуна впливають датчики, що регулюють склад суміші та кут випередження запалювання. Збої в роботі датчика масової витрати повітря (ДМРВ), датчика положення колінчастого вала (ДПКВ) або датчика кисню (ДК) можуть призвести до троїння. У цьому разі рекомендується провести діагностику сканером OBD-II і в разі виявлення помилки перевірити та замінити несправний датчик.
Засмічення повітряного фільтра
Засмічення повітряного фільтра - ще одна можлива причина. Якщо фільтр забруднений, подача повітря скорочується, що веде до неправильного згоряння палива. Це проявляється троїнням двигуна, особливо на високих обертах, сповільненою реакцією на педаль газу і появою чорного диму з вихлопної труби. Рішення - заміна повітряного фільтра і очищення дросельної заслінки від нагару.
Вакуумні витоки
Вакуумні витоки, спричинені розгерметизацією впускного колектора або пошкодженням вакуумних шлангів, теж можуть порушувати співвідношення повітря-паливо. Основні ознаки - троїння на холостих обертах, підсмоктування повітря і погана реакція на газ. Діагностика включає огляд шлангів на тріщини, перевірку герметичності впускного колектора (наприклад, за допомогою димогенератора) і використання карбклінера для виявлення витоків.
Проблеми з компресією
Якщо в одному з циліндрів знижена компресія, двигун буде троїти. Це може бути викликано зносом поршневих кілець, пошкодженням клапанів або прогорілою прокладкою ГБЦ. Для діагностики використовується перевірка компресії в циліндрах, а в разі відхилень від норми потрібне розбирання двигуна й усунення несправності.
Несправність паливного насоса або регулятора тиску палива
Нарешті, проблема може бути пов'язана з несправністю паливного насоса або регулятора тиску палива. Якщо насос виходить з ладу, подача пального стає нестабільною, що призводить до троїння під навантаженням, складнощів із запуском і перебоїв при прискоренні. У цьому випадку рекомендується виміряти тиск палива за допомогою манометра, а також перевірити паливний фільтр і регулятор тиску.
Що робити, коли двигун троїть?
Тепер, коли ми знаємо основні причини троїння двигуна, давайте перейдемо до дій. Ось кроки, які ви можете зробити, щоб діагностувати і вирішити проблему, коли троїть машина:
1. Почніть із простого:
Перевірка свічок запалювання: Викрутіть свічки і огляньте їх на предмет зносу, забруднення або пошкоджень. Замініть їх новими свічками, які відповідають рекомендаціям виробника вашого автомобіля.
Огляд високовольтних проводів: Перевірте дроти на предмет тріщин, пошкоджень ізоляції або слідів протікання струму. Замініть пошкоджені дроти новими.
2. Залучення діагностичних інструментів:
Якщо заміна свічок і огляд проводів не розв'язали проблему, може знадобитися більш детальна діагностика. Більшість сучасних автомобілів оснащені бортовою системою діагностики (OBD-II). Підключення діагностичного сканера до вашого автомобіля дасть змогу зчитати коди помилок, які можуть вказувати на конкретну несправність у системі запалювання, живлення або інших системах, що впливають на роботу двигуна.
3. Перевірка інших компонентів:
Залежно від результатів діагностики або якщо комп'ютерна діагностика недоступна, вам може знадобитися перевірити інші компоненти, такі як:
Паливні фільтри: Замініть паливний фільтр відповідно до рекомендацій виробника.
Форсунки (інжектори): Брудні форсунки можна очистити професійно або замінити новими.
Котушки запалювання: Перевірка опору та заміна несправних котушок допоможе вирішити проблему із запалюванням.
Система впуску: Перевірте на наявність підсосу повітря за допомогою димогенератора або інших методів. Усунення негерметичності поліпшить роботу двигуна.
4 Звернення до фахівця:
Якщо самостійні дії не допомогли вирішити проблему або ви не впевнені у своїх здібностях, зверніться до кваліфікованого механіка. У них будуть необхідні інструменти та досвід для точної діагностики та ремонту несправності.
Поради щодо запобігання троїння двигуна
Набагато краще запобігти проблемі, ніж її вирішувати. Ось кілька порад, які допоможуть вам уникнути неприємностей, коли троїть двигун:
Регулярне технічне обслуговування: Дотримуйтесь рекомендацій виробника з технічного обслуговування автомобіля. Це включає своєчасну заміну свічок запалювання, паливних фільтрів, повітряного фільтра та інших важливих компонентів.
Якість палива: Заправляйтеся на перевірених автозаправках і використовуйте паливо з рекомендованим октановим числом. Низькоякісне паливо може призвести до забруднення системи живлення та несправностей.
Стиль водіння: Уникайте агресивної їзди з різкими стартами та зупинками. Спокійний стиль водіння сприяє рівномірній роботі двигуна та знижує ризик виникнення проблем.