Автовласники нерідко стикаються з ситуацією, коли рівень оливи в двигуні знижується швидше, ніж годиться, але при цьому відсутній характерний синій або білий дим із вихлопної труби
Чому буває велика витрата масла без диму
- Знос маслознімних ковпачків. Згодом мастилознімні ковпачки втрачають еластичність, що призводить до проникнення масла в камеру згоряння. При невеликому зносі масло згорає практично без залишку, тому двигун жере масло але не димить.
- Проблеми з поршневими кільцями. Якщо закоксувалися або втратили еластичність мастилоз'ємні кільця, мастило просочуватиметься в камеру згоряння, але через високу температуру воно згорає повністю, не залишаючи помітного диму. Це призводить до великої витрати масла без диму.
- Засміченість вентиляції картера. Якщо система вентиляції картера засмітилася або працює некоректно, тиск усередині двигуна збільшується, що сприяє видавлюванню оливи в циліндри.
- Масляні ущільнення колінвалу. Зношені сальники колінчастого вала можуть призводити до витоку масла, особливо під навантаженням. При цьому явного сліду мастила на двигуні може не бути, оскільки воно випаровується під час нагрівання.
- Використання невідповідної оливи. Неправильно підібрана в'язкість моторної оливи призводить до її підвищеної витрати. Наприклад, занадто рідке мастило може інтенсивніше проникати через ущільнення і зношені деталі.
Що робити, коли двигун їсть оливу але не димить?
Замір компресії дає змогу визначити зношеність поршневих кілець: якщо компресія знижена або сильно відрізняється між циліндрами, це вказує на проблему. Перевірка стану свічок запалювання також важлива - наявність масляного нальоту на них свідчить про потрапляння оливи в камеру згоряння. Огляд системи вентиляції картера допомагає виявити можливі несправності - якщо всередині шлангів і клапана накопичилося багато відкладень, систему варто промити або замінити деталі. Візуальний огляд двигуна дає змогу виявити патьоки мастила навколо сальників і прокладок.
Для усунення проблеми можна замінити масляні ковпачки, якщо саме вони є причиною підвищеної витрати мастила, при цьому розбирати двигун не буде потрібно. Очищення поршневих кілець можливе за допомогою спеціальних промивних складів або розкоксовки, якщо знос ще не критичний. Ремонт системи вентиляції картера охоплює чищення і заміну клапана, що допомагає значно зменшити втрату оливи. Використання оливи з відповідною в'язкістю, наприклад, перехід з 0W-20 на 5W-40, також може знизити витрату.
Якщо двигун їсть оливу але не димить, це не означає, що можна ігнорувати проблему. Важливо вчасно провести діагностику та усунути причину, щоб уникнути більш серйозних пошкоджень двигуна. Чим раніше вжити заходів, тим менша ймовірність капітального ремонту!