Свічки запалювання необхідні для запуску паливно-повітряної суміші в бензинових двигунах. Іскра виникає між електродами при подачі високої напруги. Однак після тривалого використання контакти можуть забруднитися. Тому важливо розуміти причини утворення нагару на свічках запалювання і як його усунути.
Методи діагностики нагару на свічках
Коли нормальний колір свічок запалювання змінюється, і з'являються почорніння, це може вказувати на проблеми в двигуні. Такі зміни можуть бути помітні як на одній свічці, так і на кількох. Досвідчені автомобілісти можуть відрізнити сухий нагар від вологого. Фактори, що впливають на появу кольорових вуглецевих відкладень:
- Перші ознаки темних відкладень на поверхні нових свічок можуть з'явитися після пробігу в 200-300 км. Це можна контролювати, рухаючись трасою з постійною швидкістю та навантаженням на двигун.
- Кількість відкладень залежить від якості палива. Автомобілістам рекомендується заправлятися на станціях з хорошою репутацією.
- Для карбюраторних двигунів необхідно перевіряти налаштування холостого ходу.
- Використання добавок може знизити ризик утворення чорного нагару.
Який буває нагар на свічках?
Діагностичні операції можна проводити самостійно, дотримуючись інструкцій із заміни свічок запалювання. Регулярні перевірки допомагають відстежувати стан паливної системи. Нехтування цим може призвести до погіршення роботи двигуна, появи вібрацій, перебоїв у подачі палива та інших проблем. Перш ніж визначати, що означає колір свічок запалювання, потрібно зрозуміти, до якої категорії вони належать. Свічки можуть мати такі відтінки:
- Чорний
- Білий
- Червонуватий
- Жовтий
- Коричневий
Підсумковий колір свічок залежить від хімічного складу палива, що згорає. Оптимальна свічка запалювання не має нальоту або може мати незначний білий наліт, що переходить у сірий. Крім того, сильного нагару бути не повинно, оскільки він може з'являтися через такі чинники:
- Низька якість палива
- Проблеми з фільтрами
- Несправні деталі запалювання від недобросовісних виробників
- Невідповідність характеристик свічок і двигуна
Причини білого нагару
Багато водіїв-початківців очікують побачити смолистий наліт на свічках запалювання після їх вилучення з двигуна. Однак нерідко вони набувають білуватого відтінку.
Білий нагар на свічках запалювання може свідчити про низьку якість бензину або про неправильний процентний вміст палива в суміші. Якщо цей вид нагару має шорстку текстуру, це може вказувати на перегрів двигуна.
При проблемах з якістю палива достатньо змінити заправну станцію і очистити контакти свічок. У другому випадку необхідно провести діагностику, щоб визначити причину перегріву, який може бути викликаний такими проблемами:
- Порушення герметичності впускного колектора, що призводить до збільшення кількості повітря в паливній суміші
- Невідповідність свічок запалювання і двигуна
- Проблеми з охолодженням двигуна
- Неполадки в роботі радіатора
- Необхідність налаштування системи запалювання
Жовтуватий відтінок свічок може бути пов'язаний з високою температурою в камері згоряння. Він виникає під час роботи двигуна на високих обертах. Водіям рекомендується перемикати передачі на швидкості 4 000-5 000 об/хв, щоб уникнути надмірного нагрівання.
Червоний наліт
Якщо на свічках запалювання після зняття виявляється червоний наліт, у більшості випадків це не викликає побоювань. У половині ситуацій цей колір може бути зумовлений присутністю певних добавок або домішок, що сприяють, наприклад, ефективнішому запалюванню палива або запобіганню корозії.
Червонуватий нагар на свічках може вказувати на надлишок палива і присутність жирних компонентів у суміші. Бордові відтінки зазвичай пов'язані з низькоякісним бензином, що містить занадто багато добавок. Більш світлі червоні тони свідчать про більш високу якість палива.
Якщо на свічках запалювання помічено червонуватий наліт, немає необхідності терміново їхати в сервіс. Досить замінити свічки, залити масло і заправитися на іншій заправці.
Чорний наліт на свічках
Цей вид нальоту вважається одним із найнебезпечніших. Якщо на свічках запалювання присутні чорні відкладення, рекомендується провести діагностику у професіоналів, щоб оцінити стан автомобіля.
Чорний нагар на свічках зазвичай вказує на несправності двигуна в 90% випадків. Вони говорять про надлишок палива в суміші, що може прискорити знос двигуна. Фахівці вважають, що цей тип нальоту вказує не тільки на дисбаланс, а й на серйозні проблеми з двигуном.
Чорний наліт може бути двох видів:
- Сухий
- Маслянистий
Через сухий наліт виникає дисбаланс між паливом і повітрям через:
- Порушення в роботі карбюратора або його засмічення
- Проблем із котушкою запалювання
- Зниження потоку повітря, що призводить до збіднення суміші
- Зменшення компресії
- Проблем із самими свічками запалювання, які призводять до нестабільності займання
У разі виявлення маслянистого чорного нальоту, який має чорнувато-коричневий відтінок, велика ймовірність того, що олива потрапляє до камери згоряння. Через його властивості та низьку горючість масло не повністю згорає в циліндрі. Відбувається це, як правило, через зношування поршневих кілець або клапанних кришок.
Коричневий нагар на свічках
Коричневий наліт може з'явитися після тривалого впливу палива на свічку запалювання. Це відбувається, коли паливо проникає в зону іскри, перешкоджаючи появі полум'я.
Цю проблему можна вирішити, видаливши надлишок вологи. Часто проблема виникає через засмічення карбюратора неякісним паливом або домішками.