Термостат у двигуні вашого автомобіля - це невеликий, але дуже важливий компонент, який відіграє важливу роль у підтримці оптимальної робочої температури. Коли цей компонент починає виходити з ладу, це може призвести до перегріву або недостатньої температури двигуна, що може призвести до зниження продуктивності, збільшення викидів і навіть потенційного пошкодження двигуна. У цій статті ми розповімо вам про те, як перевірити і замінити несправний термостат автомобільний, щоб забезпечити безперебійну та ефективну роботу вашого двигуна.
За що відповідає термостат в автомобілі
Принцип роботи термостата полягає в тому, що він відповідає за регулювання температури двигуна шляхом перевірки потоку рідини охолодження. Варто знати, що рідина охолодження не завжди надходить у радіатор. Під час прогрівання двигуна це небажано, оскільки затягує досягнення робочої температури і змушує агрегат працювати в несприятливих умовах. Оптимальна температура охолоджувальної рідини становить близько 85-110 градусів Цельсія, залежно від конструкції двигуна. У цьому діапазоні температур двигун створює найменший опір і найбільш ефективно спалює паливно-повітряну суміш. Якби охолоджувальна рідина постійно охолоджувалася в радіаторі, то взимку її температура могла б бути не досягнута.
Для цього використовується термостат у машині. Це невеликий клапан із термочутливою вставкою, який вирішує, куди надходить охолоджувальна рідина - у так званий малий або великий контур. Коли двигун холодний, охолоджувальна рідина циркулює в малому контурі, минаючи радіатор. Це дає змогу двигуну швидше набрати температуру, що зменшує знос, підвищує культуру експлуатації та знижує витрату палива. Рідина надходить у радіатор тільки тоді, коли двигун досягає певної температури. Тоді відкривається клапан, і система допомагає підтримувати стабільну температуру. Коли одного потоку недостатньо, у справу вступає вентилятор радіатора.
Ознаки несправності термостата
Симптоми зламаного термостата не завжди однакові. Все залежить від того, в якому положенні він несправний. Він може заклинити як у відкритому, так і в положенні закритому, і в обох випадках реакція двигуна буде абсолютно різною. Як неважко здогадатися, одна поломка термостата, до речі, буде небезпечнішою за іншу, бо може призвести до перегріву приводу.
Рідина, що циркулює лише в малому контурі, не охолоджується радіатором автомобіля, тому ризик перегріву двигуна дуже високий. У цьому разі ні радіатор, ні працюючий вентилятор не зможуть знизити температуру двигуна. Трохи менш небезпечним є блокування термостата у відкритому положенні, тобто за умови безперервного пуску рідини крізь рад. У цьому разі ризик перегріву двигуна мінімальний, проте двигун може не досягти своєї оптимальної температури. Симптоми, характерні для цієї несправності, такі:
- Постійний недогрів двигуна - це, всупереч усьому, звичайна несправність термостата. Симптоми, пов'язані із занадто низькою температурою охолоджувальної рідини, найчастіше вказують на те, що клапан заблокований у відкритому положенні. Особливо якщо покажчик температури рідини не піднімається навіть під час тривалих поїздок;
- Різке підвищення температури двигуна - якщо покажчик переходить у червоне поле, температура рідини занадто висока. Це може бути викликано різними причинами, але найчастіше винен несправний термостат. Ці симптоми дуже тривожні, і їх не слід недооцінювати;
- Дим з-під капота - насправді це водяна пара, яка вказує на перегрів системи охолодження. Не відкручуйте кришку радіатора або розширювального бачка - це може призвести до опіків;
- Коливання температури охолоджувальної рідини також можуть бути симптомом несправності термостата. У справному автомобілі покажчик майже весь час залишається нерухомим у середині шкали;
- Підвищене споживання палива є ознакою їзди на недогрітому двигуні;
- Заблокований термостат також може спричинити проблеми з двигуном, що іноді проявляються у підвищеній вібрації, погіршенні реакції дросельної заслінки або зниженні потужності;
- Проблеми з обігрівом салону - в обігрівач автомобіля зазвичай подається охолоджувальна рідина, тому постійно недогрітий двигун також проявлятиметься у вигляді відсутності обігріву. Якщо навіть після кількох кілометрів їзди з вентиляційних отворів виходить холодне повітря, потрібно зробити перевірку термостата автомобіля.
Однак варто пам'ятати, що перераховані вище симптоми несправного термостата можуть свідчити і про інші несправності системи охолодження. Причиною поганого охолодження двигуна може бути нестача охолоджувальної рідини в розширювальному бачку. Перегрів також спричиняється засміченим або брудним радіатором, клиновим ременем, що прослизає, або непрацюючим водяним насосом. Тому перед заміною термостата рекомендується ретельно перевірити цей компонент, щоб переконатися в правильності діагнозу. На щастя, це нескладно і не вимагає спеціалізованих інструментів.
Як перевірити термостат автомобіля
Щоб переконатися в справності термостата, виконайте простий тест. Вийміть компонент із системи охолодження, а потім занурте його в каструлю з киплячою водою. Під впливом гарячої води він має негайно відкритися. Якщо він не реагує на температуру, ви можете запідозрити, що термочутливий елемент зламаний або компонент заклинило в закритому положенні.
Таким же чином ви перевірите правильність закриття. Помістіть термостат, нагрітий у гарячій воді, в каструлю з холодною водою і подивіться, як відреагує клапан. Він має негайно закритися. Якщо він залишається відкритим або закривається лише частково, найімовірніше, він зносився. У цьому разі найкращим рішенням буде заміна термостата на новий. Щойно ви дізнаєтеся, як перевірити термостат, заміна цього компонента не стане для вас проблемою.
Заміна або ремонт термостата, яке рішення краще
У більшості випадків ремонт автомобільного термостата нерентабельний. Це дуже простий компонент, який зазвичай ламається остаточно. У найпростішому варіанті він являє собою нехитрий сильфон з листової латуні, який під впливом тепла розширюється і відкриває грибоподібний клапан. Іноді використовуються додаткові матеріали, такі як віск, графіт, алюміній або мідь.
Вихід з ладу найчастіше пов'язаний з постійним засміченням клапана. Ремонт в основному можливий, якщо причиною несправності є бруд або негерметична прокладка. Однак якщо клапан не реагує на температуру, залишається замінити термостат на новий. Навіть якщо ви зможете змусити старий термостат працювати, він, найімовірніше, відмовиться служити вам у найближчому майбутньому.