Автомобілі, як старі, так і нові, оснащуються безліччю різних приводів. Часто вони мають високу потужність, пропонуючи безліч кінських сил і ньютон-метрів, але іноді акцент робиться на економічність і екологічність. Двигун відіграє важливу роль, однак для того, щоб машина могла пересуватися, їй необхідна коробка передач. Механічна коробка передач, як і раніше, залишається найпоширенішим рішенням.
МКПП - що це і як влаштована?
Класична МКПП це найпопулярніший тип трансмісії. Вона відрізняється простою конструкцією і низькою вартістю ремонту. Не всі механічні коробки передач однакові, хоча їхні основні елементи схожі незалежно від виробника. Відмінності між моделями найчастіше стосуються конструкції і використаних рішень, але фундаментальні компоненти залишаються незмінними.
Селектор передач - це основний елемент, що відрізняє механічну коробку передач від інших типів. Він з'єднаний із важелем, за допомогою якого водій перемикає передачі. Селектор передає сигнали механізму коробки, дозволяючи здійснювати перемикання передач.
У передньопривідних автомобілях крутний момент від двигуна передається на колеса через фланці коробки передач. У задньопривідних моделях це завдання виконує один фланець карданного вала, з'єднаний з диференціалом і головним передавальним числом.
Механізм коробки передач розташований усередині її корпусу. З боку двигуна знаходиться зчеплення, яке з'єднує колінчастий вал двигуна з валом зчеплення коробки передач. На валу зчеплення закріплені шестерні для різних передач, встановлені на підшипниках. Шестерні розрізняються діаметром: менше колесо відповідає першій передачі, а більше - більш високі передачі.
Передача заднього ходу розташована окремо і приводиться в дію проміжною шестернею, що змінює напрямок обертання. Кожне передавальне число має фрикційні муфти, або синхронізатори, які вирівнюють швидкості двигуна, коробки передач та інших компонентів, забезпечуючи плавність перемикань без ривків.
Крім вала зчеплення, механічна коробка передач включає головний вал, на якому розміщені шестерні, що передають крутний момент на колеса. Часто встановлюються допоміжні або проміжні вали, які полегшують передачу крутного моменту і дозволяють використовувати додаткові передачі.
Де знаходиться механізм коробки передач?
Весь механізм трансмісії розташовується в корпусі коробки передач. З боку двигуна знаходиться зчеплення, яке з'єднує колінчастий вал двигуна з валом зчеплення коробки передач. На цьому валу встановлені шестерні для різних передавальних чисел. Колесо найменшого діаметра відповідає першій передачі, а що більше колесо, то вища передача.
Передача заднього ходу розташовується окремо й активується проміжною шестернею, що змінює напрямок обертання. Синхронізатори вирівнюють частоту обертання двигуна і коробки передач, забезпечуючи плавне перемикання без ривків і скреготу.
Крім вала зчеплення, у механізмі є головний вал із шестернями, які, зчіплюючись із шестернями окремих передач, передають привід на колеса для руху вперед або назад. Допоміжні вали полегшують передачу крутного моменту і дозволяють використовувати підвищені передачі.
Як працює мкпп?
Для перемикання передачі потрібно виконати три дії:
Вичавити зчеплення, щоб розірвати передачу потужності двигуна на колеса.
Переключитися з поточної передачі на нейтральну і відразу ж на обрану вами передачу.
Плавно відпустити педаль зчеплення, щоб передати привід назад окремим компонентам коробки передач без перевантаження.
Переміщення важеля перемикання передач водієм активує селектор, який вмикає окремі шестерні на головному валу та валу зчеплення. Колесо на валу зчеплення є ведучим, а на проміжному валу - веденим. Синхронізатори згладжують процес перемикання. Зазвичай у механіці використовується 5 або 6 пар шестерень.
Механічна коробка передач функціонує з використанням пар шестерень. Існують два типи: у першому п'яту передачу встановлюють перед третьою, у другому - передачі йдуть від найменшої до найбільшої. У другому типі під час увімкнення п'ятої передачі крутний момент передається з вала зчеплення на допоміжний вал, на якому встановлені шестерні, які працюють із шестернями головного вала.
Під час встановлення нової шестерні попередня повністю відключається. Для безаварійної роботи в корпусі передбачено достатню кількість оливи, яка змащує фрикційні елементи, відводить тепло і очищає корпус. Незважаючи на міфи, мастило в механічній коробці передач теж потрібно міняти, хоча й рідше, ніж в автоматичній.
Механіка: переваги та недоліки
Почнемо з недоліків механічної коробки передач.
Менший комфорт порівняно з автоматичною коробкою передач. Особливо незручно в заторах, коли доводиться часто перемикатися між першою і другою передачами і постійно натискати на педаль зчеплення.
Необхідність самостійного керування передачами. Водій сам відповідає за перемикання передач відповідно до швидкості машини, що вимагає досвіду і навичок.
Прискорений знос при нестачі досвіду. Брак досвіду водіння призводить до швидкого зносу коробки передач і ускладнює керування автомобілем. Новачки можуть часто глухнути під час старту або «душити» двигун, вмикаючи занадто високу передачу.
Якщо говорити про переваги, то:
Довговічність. Механіка більш стійка до міської експлуатації та відсутності регулярного техобслуговування або заміни масла.
Низькі витрати на ремонт і обслуговування. Автомобілі з механічною коробкою передач дешевші через простішу конструкцію та менші виробничі витрати.
Економічність. При вмілому водінні з мкпп витрачають менше палива, ніж автомобілі з автоматом.
Динамічність і задоволення від водіння. Ручне перемикання передач приносить велике задоволення багатьом водіям, особливо при прискоренні. Багато хто відчуває себе ралійними гонщиками, динамічно перемикаючи передачі на швидкісних трасах. Для деяких водіїв перехід на автоматичну коробку передач взагалі не є варіантом.